torsdag 12. mars 2015

Fotoanalyse

Hei

Klassen min og jeg kom akkurat tilbake fra en liten tur til Galleri Festiviteten. Der gikk vi rundt å så på bilder, malerier og tegninger. Vi fikk i oppgave å velge oss ut et bilde som vi etterpå skulle analysere. Da valgte jeg dette bildet av Olav Tokerud. Det heter Nordlys. Olav Tokerud er fra Eidsberg.



Denotativ beskrivelse
På bildet ser jeg:
♥ En sirkel
♥ Masse hvite prikker
♥ Streker og buer
♥ Mørke farger
♥ Forskjellige former

Konnotativ beskrivelse
Jeg syntes bildet ligner på en hule, f.eks inne i et fjell. Og fordi det er brukt varme farger øverst i bildet kan jeg tenke meg at det er et bål inne i hula. Kanskje det er en familie som er på ferie? Eller en vennegjeng som er på telttur?
Den mørkeblå sirkelen i bildet tror jeg er himmelen og de små prikkene er stjerner. De grønne strekene og buene ligner på Nordlyset. Det er også en hvit strek som ligner på et stjerneskudd. På grunn av de mørke fargene er det lett å se at dette er på kveldstid eller natten. Jeg syntes også at det lyseblå kan minne om vann eller krystaller. Det er iallfall et veldig pent bilde og jeg får kjempe lyst til å sove under stjernene!


Formanalyse
Bildet har dybde. På grunn av fargekontrastene og forskjellige former kan det se ut som om bildet går lang langt utover/innover. Det ser ut som vi sitter inne i hulen og at vi ser ut. Bildet er på en måte det vi ser.

Komposisjon
Det er brukt lite, men sterke farger i dette bildet. Det er fine kontraster og fargen skaper et veldig fint og flott bilde.

Budskap
Budskapet i dette bildet kan f.eks være et ønske om frihet. Det ser ut som vi er "fanget" i hulen og ser utover friheten. Jeg syntes også stjerneskuddet er med på å forsterke teorien min om at dette kan være budskapet. Man skal jo ønske seg noe når man ser et stjerneskudd. Da er ønske, som nevnt, kanskje frihet?

- Amalie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar